Ίδρυση εταιρείας σε μία μέρα με αμφισβητήσεις
Άρθρο από το Hellenic Business (www.hbnews.gr)
Υπερψηφίστηκε επί της αρχής και επί των άρθρων στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών, για την απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης εταιρειών.
Το υπουργείο οικονομικών ελπίζει ότι με το νέο νομοσχέδιο θα λυθούν πολλά γραφειοκρατικά προβλήματα και θα δοθούν κίνητρα για ανάπτυξη. Αν και τον νέο τρόπο ίδρυσης εταιρείας, τον πρόβαλαν όλα τα κυβερνητικά στελέχη ως βήμα εκσυγχρονισμού του Δημοσίου, φαίνεται ότι επί της ουσίας υπάρχουν αμφισβητήσεις ότι καταφέρνει το σκοπό του.
Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, τα θέματα που απειλούν να καταστήσουν τον νόμο κενό γράμμα για το πόσο εύκολα ή γρήγορα θα ιδρυθεί τεχνικά μια εταιρεία σε σχέση με τα ήδη ισχύοντα έρχεται ως δευτερεύον, αφού αυτό που προέχει για τον κάθε επιχειρηματία είναι όχι πότε θα λάβει έναν θεωρητικό αριθμό μητρώου για την ίδρυση της εταιρείας του, αλλά το πότε θα μπορεί να λειτουργήσει στην πράξη, ώστε να αναλάβει εμπορική δράση», επισημαίνεται στο υπόμνημα.
Αναλυτικότερα:
1.Πολλά σημεία υποδοχής για την ίδρυση επιχειρήσεων, χωρίς όμως να διαθέτουν την υποδομή: Ένας επιχειρηματίας μπορεί να απευθυνθεί σε 59 επιμελητήρια, 100 ΚΕΠ και 3.400 συμβολαιογράφους. Είναι αμφίβολο πόσοι από τους φορείς αυτούς έχουν πληροφοριακή υποδομή, κατάλληλη δικτυακή πρόσβαση, σαρωτές, εκτυπωτές, καθώς επίσης αν τα στελέχη τους έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση.
2.Διασύνδεση των εμπλεκομένων υπηρεσιών: Το κείμενο προβλέπει τη διασύνδεση μεταξύ των σημείων υποδοχής με τις υπηρεσίες του υπ. Οικονομικών, του υπ. Οικονομίας, και των ασφαλιστικών ταμείων. Το ερώτημα του ΣΕΒ είναι κατά πόσο έχει εξεταστεί η τεχνική δυνατότητα, το αναμενόμενο χρονοδιάγραμμα για τις απαιτούμενες προσαρμογές και το σχετικό κόστος.
3.Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ): Αν και ο νόμος ψηφίστηκε το 2005 παρέχοντας θεωρητικά τη δυνατότητα ηλεκτρονικής πρόσβασης στο ΓΕΜΗ, το μητρώο ακόμη βρίσκεται στα χαρτιά. Δεν είναι γνωστό πώς θα συλλεγούν τα απαραίτητα δεδομένα από τις μέχρι σήμερα αρμόδιες αρχές (Πρωτοδικεία, Νομαρχίες, κ.ά.), πώς θα φορτωθούν στα συστήματα του ΓΕΜΗ, με τι κόστος και κυρίως πότε. Ούτε είναι γνωστό το σχετικό κόστος και το κόστος συντήρησης του μητρώου, ποιος θα υποστηρίζει τις υποδομές του (πληροφοριακά συστήματα, δικτυακές συνδέσεις, σύμβουλοι, system administrators, κ.λπ.).
4.Ενισχύεται το επάγγελμα του συμβολαιογράφου: Ενώ αρχίζει διάλογος για το άνοιγμα του εν λόγω επαγγέλματος, το νομοσχέδιο το ενισχύει, αναμειγνύοντας τους συμβολαιογράφους σε όλη την ιδρυτική διαδικασία μιας Α.Ε. ή ΕΠΕ, χωρίς ωστόσο να έχουν την αναγκαία υποδομή και εκπαίδευση. Δεν διευκρινίζεται η αμοιβή τους, κατά πόσον μπορεί ένας επιχειρηματίας να ιδρύσει μια εταιρεία στην επαρχία και να απευθυνθεί σε συμβολαιογράφο των Αθηνών ή το αντίστροφο κ.ά.
5.Ρόλος Νομαρχιών: Μετά την ίδρυση μιας εταιρείας, ο επιχειρηματίας θα συνεχίσει να συναλλάσσεται όχι με ένα αλλά με πολλά σημεία (Νομαρχίες, ΓΕΜΗ, κ.ά.). Σημειωτέον ότι με το νέο πλαίσιο παραμένει ο εποπτικός ρόλος των Νομαρχιών στη ζωή των ανωνύμων εταιρειών, γεγονός που δημιουργεί αμφιβολίες. Διότι παρ΄ ότι με το ισχύον νομικό πλαίσιο προβλέπεται η “αυθημερόν” καταχώριση των πράξεων στις εταιρείες μετοχικού κεφαλαίου κάτω των 3 εκατ. ευρώ, πολλές Νομαρχίες δεν συμμορφώνονται, και καθυστερούν στην καταχώρηση, χωρίς να τους επιβάλλονται κυρώσεις.
6.Συμβολαιογραφικός τύπος: Δεν καταργείται ο συμβολαιογραφικός τύπος στην ίδρυση Α.Ε. & ΕΠΕ, κάτι που δεν απαιτείται για τις προσωπικές εταιρείες, γεγονός που θα απλοποιούσε πολύ τις διαδικασίες.
7Ενιαίο τέλος ίδρυσης: Συγκεντρώνονται οι κατακερματισμένες καταβολές σε ένα ενιαίο τέλος ίδρυσης, αλλά σε αυτό διατηρούνται όλα τα τέλη και οι επιβαρύνσεις που ισχύουν σήμερα, αρκετά εκ των οποίων δεν σχετίζονται με ανταποδοτικότητα, αλλά συνιστούν έμμεση φορολογία, ούτε είναι συμβατά με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
8.Διατηρούνται άχρηστα δικαιολογητικά: Αν και κάποια δικαιολογητικά φαίνεται να μην εξυπηρετούν κάποια συγκεκριμένη σκοπιμότητα ή ανάγκη, εντούτοις παραμένουν (π.χ. ενημερότητα ιδρυτών, ποιο το νόημά της στο στάδιο της ίδρυσης;).
«Καταρτίζεται, για μια ακόμη φορά, ένα θεωρητικό θεσμικό πλαίσιο, το οποίο ίσως να δημιουργεί μια προς τα έξω επίφαση απλοποίησης των διαδικασιών, αλλά θα είναι άνευ ουσίας για τις επιχειρήσεις στις οποίες απευθύνονται», καταλήγει στο υπόμνημά του ο ΣΕΒ.
Πάντως, σε συνομιλία με δημοσιογράφους, η αρμόδια υπουργός κ Κατσέλη δήλωσε ότι εάν ό κ Δασκαλόπουλος είχε πάει στην επιτροπή στην οποία προσεκλήθη, θα είχε λάβει απαντήσεις για τις ερωτήσεις που θέτει και διευκρινίσεις για ζητήματα στα οποία, όπως προκύπτει από το υπόμνημα, υπάρχει παρανόηση.»
- Τα Porsche στα μπουζούκια καρφώνουν τους φοροφυγάδες
- British Airways: Απεργία από τη Δευτέρα 23 Μαΐου
- Σάλος για διαφήμιση υπέρ της άμβλωσης
- Νίκη για την Εθνική βόλεϊ των ανδρών
- Πυκνώνουν οι παρεμβάσεις της Ντόρας Μπακογιάννη
- Tραυματίες από σεισμό στην Αλγερία
- Επίθεση Παπανδρέου σε Καραμανλή και κερδοσκόπους
- Το βραβείο καλύτερης ταινίας στο 63ο Φεστιβάλ κινηματογράφου Καννών
- Τέσσερεις νεκροί από πτώση ελικοπτέρου
- Οι αλλαγές στην αγορά εργασίας
- Αμοιβή 10% σε όσους «καρφώνουν» φοροφυγάδες!
- Το ΣΔΟΕ εντόπισε παράνομες επιδοτήσεις σε γνωστό ξενοδοχείο
- Τα Porsche στα μπουζούκια καρφώνουν τους φοροφυγάδες
- Το ΣΔΟΕ ψάχνει αξιωματικούς για μίζες στις Ένοπλες Δυνάμεις
- Παπακωνσταντίνου: Δεν θα χρειαστεί δεύτερο πακέτο μέτρων
- Κλειδώνουν τα αεροδρόμια και τα αεροπλάνα περιμένουν στον αέρα
- Η κυβέρνηση οδηγείται γρηγορότερα στα νέα επώδυνα μέτρα