Αναταράξεις στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές
Άρθρο από το Hellenic Business (www.hbnews.gr)
Δραματικό αποδείχθηκε το 2009 ως προς τη ζήτηση για τις εναέριες μετακινήσεις, καθώς ήταν η χειρότερη χρονιά μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μία σημαντική αλλαγή στο τοπίο των αερομεταφορών ήταν η μετατόπιση του κέντρου βάρους από τη Δύση προς την Απω Ανατολή. Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς έχασαν εκατομμύρια επιβάτες, ενώ πλέον η Κίνα πρωτοσταστεί στις αεροπορικές μεταφορές, με την αγορά των ΗΠΑ και του Καναδά να την ακολουθεί για πρώτη φορά στην ιστορία.
Το 2009 μετακινήθηκαν με τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς 20 εκατ. επιβάτες λιγότεροι εν συγκρίσει με το 2008, όταν έφθασαν τα 346 εκατ. Σχετικά δε με τις εταιρείες των ΗΠΑ, ο διευθύνων σύμβουλος της US Airways Νταγκ Πάρκερ προβλέπει ότι αυτές θα είναι ιδιαιτέρως εκτεθειμένες στους κραδασμούς της οικονομικής κάμψης, του ασταθούς πετρελαίου και του ισχυρού ανταγωνισμού, οπότε θεωρεί ότι χρειάζεται να συσπειρωθούν και να προβούν σε δομικές αλλαγές. Στην Κίνα, το περασμένο έτος μετακινήθηκαν 647 εκατ. επιβάτες, ενώ στη Β. Αμερική οι επιβάτες περιορίσθηκαν σε 638 εκατ. Εντός της Ασίας, την τελευταία δεκαετία η Κίνα έχει υπερκεράσει την Ιαπωνία με 5,7 εκατ. θέσεις εβδομαδιαίως, έναντι των 2,6 εκατ. στην Ιαπωνία. «Οι προοπτικές για όλες τις αγορές των αερομεταφορών είναι δύσκολες, αλλά η περιφέρεια Ασίας - Ειρηνικού ανακάμπτει γρηγορότερα», υπογραμμίζει ο γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), Τζιοβάνι Μπισινιάνι. Σε κάθε περίπτωση, παγκοσμίως το 2009 ήταν η χρονιά με τη σοβαρότερη μείωση στην επιβατική κίνηση και τη μεταφορά εμπορευμάτων από το 1945 και μετά, αποτυπώνοντας με τον πιο οφθαλμοφανή τρόπο τον αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης στον κλάδο. «Με κριτήριο τη ζήτηση, το παρελθόν έτος καταγράφεται στα βιβλία της ιστορίας ως το χειρότερο, που έχει υπάρξει ποτέ για τις αερομεταφορές», υπογραμμίζει ο κ. Μπισινιάνι. «Εχουμε πλέον χάσει δυόμισι χρόνια από την αύξηση στην μετακίνηση των επιβατών και τριάμισι χρόνια στη μεταφορά εμπορευμάτων».
Συγκεκριμένα, η ζήτηση στο πεδίο της επιβατικής κίνησης υποχώρησε κατά 2,5%, ενώ στο πεδίο της μεταφοράς προϊόντων η κάμψη ήταν της τάξεως του 10,1% σε ετήσια βάση. Τον Δεκέμβριο του 2009, η χωρητικότητα ελαττώθηκε 0,7% για τους επιβάτες, ενώ η χωρητικότητα ως προς τη μεταφορά εμπορευμάτων ενισχύθηκε 0,6% συγκριτικά με τον Δεκέμβριο του 2008. Οι συνολικές ετήσιες ζημίες ανήλθαν σε 11 δισ. δολάρια, ενώ οι φετινές απώλειες, όπως εκτιμά η IATA, ενδεχομένως να φθάσουν τα 5,6 δισ. δολάρια. Τουλάχιστον ο κλάδος στη διάρκεια του τρέχοντος έτους αναμένεται να έχει 50% λιγότερες ζημίες απ' ό,τι πέρυσι. Ενα ενθαρρυντικό στοιχείο για τις προοπτικές των αεροπορικών εταιρειών είναι το τι συνέβη τον τελευταίο μήνα του 2009, ο οποίος εμφάνισε βελτίωση στη μεταφορά επιβατών, ειδικά όσον αφορά τους αερομεταφορείς Ασίας - Ειρηνικού. Ακόμα, τον μήνα αυτόν, οι εταιρείες της Μέσης Ανατολής είχαν την ταχύτερη αύξηση στην επιβατική κίνηση. Θετικά, τέλος, ήταν τα αποτελέσματα για την ασφάλεια των πτήσεων. Η περυσινή χρονιά, σύμφωνα με τη ΙΑΤΑ, αποδείχθηκε η δεύτερη ασφαλέστερη μετά το 2006, με τις ιστορικά καλύτερες επιδόσεις.
Reuters, AP
- Γ. Πεταλωτής: Προανήγγειλε εξεταστική για την οικονομία
- Κάπα Research: Αγοράζουμε τα αναγκαία
- Οι εφοριακοί επιστρέφουν στις δουλειέσ τους
- Αναβλήθηκαν τα εγκαίνια του Παναθηναϊκού Σταδίου
- Οι υπάλληλοι των 16 μισθών κλείνουν τη Βουλή
- Τέλος το καμποτάζ στην κρουαζιέρα
- Κύμα παραπληροφόρησης για τον ρόλο συμβούλου της κυβέρνησης
- ΕΕ: Σχεδιάζει έρευνα για τους οίκους με αφορμή την Ελλάδα
- Τους καλεί να γυρίσουν στις δουλειές τους ο Α. Λοβέρδος
- Κατάληψη στην Aspis Bank από ζημιωθέντες της Ασπίς Πρόνοια
- Κλείνουν πάλι τα αεροδρόμια στην Ιρλανδία
- Καθηλωμένα την Τετάρτη 5 Μαΐου τα αεροπλάνα. Δεμένα και τα καράβια
- Δημιουργείται η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία του κόσμου
- Οι αιτίες που έπεσε το αεροπλάνο του Πολωνού Προέδρου
- Καταργούνται από το 2013 οι περιορισμοί στη μεταφορά υγρών για επιβάτες αεροσκαφών
- Η Japan Airlines κόβει δρομολόγια
- Ακυρώθηκαν1177 αεροπορικές πτήσεις από Ελληνικά αεροδρόμια