Αρχική | Επιχειρήσεις | Γιατί δίνει την Οlympic Αir ο Αν. Βγενόπουλος

Γιατί δίνει την Οlympic Αir ο Αν. Βγενόπουλος

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Γιατί δίνει την Οlympic Αir ο Αν. Βγενόπουλος

Τα λευκά πιόνια στο σκάκι είναι αυτά που επιτίθενται. Αν έπαιζε σκάκι ο κ. Βγενόπουλος, πρόεδρος της Μarfin Ιnvestment Group, θα διάλεγε πάντα τα λευκά, αφού ως τώρα όλες του οι επιχειρηματικές κινήσεις ήταν επιθετικές. Η οικονομική κρίση όμως υποχρεώνει τον ισχυρό άνδρα της ΜΙG να αναδιπλωθεί και να επιδοθεί σε ένα συμμάζεμα του ομίλου που διοικεί, καθώς η περίοδος των ισχνών αγελάδων την οποία διανύει η χώρα έβγαλε στον αφρό τις αδυναμίες ορισμένων εταιρειών που απαρτίζουν το group.

Παρά την ύπαρξη ικανοποιητικής ρευστότητας, η οποία σε επίπεδο ομίλου ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ, η Μarfin Ιnvestment Group προχωρεί και στην έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου υπέρ των παλαιών μετόχων ύψους 402 εκατ. ευρώ. Ο ακριβός αυτός δανεισμός (5% επιτόκιο) προκαλεί ερωτηματικά για τον σκοπό της έκδοσης, τη στιγμή που ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας, το Dubai Group με ποσοστό 17%, δεν θα συμμετάσχει στην κάλυψη των ομολογιών, καθώς, όπως είναι γνωστό, επουλώνει τις πληγές του από την κατάρρευση των επενδύσεων του εμιράτου.

Από την ΜΙG υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος σχεδιασμός, απλώς η κρίση επιτάσσει οι επιχειρήσεις να διατηρούν υψηλή ρευστότητα. Μόνον έτσι, αναφέρουν, ο όμιλος θα προσπεράσει με τις μικρότερες δυνατές απώλειες την τρέχουσα συγκυρία που χαρακτηρίζεται από μείωση της κατανάλωσης και καταγραφή υποαξιών στις χρηματιστηριακές επενδύσεις και που δεν επιτρέπει την άντληση φθηνών κεφαλαίων από τις αγορές.

Από την άλλη πλευρά, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι ο πρόεδρος της ΜΙG κ. Α. Βγενόπουλος «μαζεύει» ρευστότητα για να προχωρήσει σε εξαγορά τράπεζας, ώστε να ενισχύσει την κερδοφορία του ομίλου που διοικεί, καθώς το δημιούργημα της ΜΙG, εκτός από τη χρηματιστηριακή του απαξίωση, δεν έχει επιδείξει προς το παρόν και ικανοποιητικές επιδόσεις σε επίπεδο κερδοφορίας των εταιρειών που το απαρτίζουν και κυρίως σε απόδοση των κεφαλαίων που έχουν επενδυθεί. Τι έγιναν τα €5,2 δισ.
Η Μarfin Ιnvestment Group άντλησε το καλοκαίρι του 2007 το ποσόν των 5,19 δισ. ευρώ από το επενδυτικό κοινό για να προβεί σε μια σειρά εξαγορών με στόχο να στηθεί ένας όμιλος με πολυσχιδείς δραστηριότητες κυρίως σε αμυντικούς τομείς της οικονομίας, όπως τα τρόφιμα, η ακτοπλοΐα κ.ά. Η ΜΙG επένδυσε περί τα 4 δισ. ευρώ, αλλά η σημερινή αξία των επενδύσεων αυτών στο Χρηματιστήριο αποτιμάται στα 1,4 δισ. ευρώ. Η τιμή διάθεσης της αύξησης ήταν 6,7 ευρώ και η τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή είναι 1,75 ευρώ. Βεβαίως από το 2007 ως σήμερα ο γενικός δείκτης έχει απολέσει το 65% της αξίας του.

Από την ΜΙG υποστηρίζουν ότι η απομείωση των επενδύσεων αυτών σε πραγματικές τιμές δεν είναι τόσο μεγάλη, αφού η τιμή της αύξησης ήταν 6,7 ευρώ, ενώ η λογιστική αξία της μετοχής της ΜΙG κυμαίνεται γύρω στα 4,5 ευρώ. Η ουσία όμως είναι ότι από τις επενδύσεις της εταιρείας σε Vivartia, Αttica Συμμετοχών, Ολυμπιακή κ.α. δεν βγαίνουν λεφτά. Η κρίση σίγουρα έχει παίξει καθοριστικό ρόλο αλλά και το μάνατζμεντ δεν αποποιείται των ευθυνών του.
Γι΄ αυτό μάλιστα το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται κινήσεις αναδιάρθρωσης των συμμετοχών του ομίλου με ζημιογόνα πρότζεκτ να πωλούνται (Κορασίδης) ή να επιχειρείται η μερική απεμπλοκή του ομίλου από κάποια άλλα (Οlympic Αir).

Από την ΜΙG παραδέχονται ότι τo πιο σοβαρό λάθος ήταν η εξαγορά του Κορασίδη. Η επένδυση όχι μόνο δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αλλά έβαλε την ΜΙG 100 εκατ. ευρώ μέσα. Η πώληση της εταιρείας αντί 35 εκατ. ευρώ, εισπρακτέα σε πέντε χρόνια, δείχνει την πρεμούρα της διοίκησης της ΜΙG να κάνει stop loss το συντομότερο δυνατόν.

Στην περίπτωση της Οlympic Αir, ο κ. Βγενόπουλος με την επικείμενη συγχώνευση με την Αegean μπορεί να περιορίζει τη συμμετοχή της ΜΙG στο 25%30% αλλά γλιτώνει τα 20 εκατ. ευρώ που βάζει την ΜΙG «μέσα» η εταιρεία τον μήνα και προσδοκά ότι όταν δημιουργηθεί το νέο σχήμα θα καταστεί αμέσως κερδοφόρο λόγω των υψηλότερων ναύλων και των συνεργειών, χώρια που η συμμετοχή αυτή θα αφορά εισηγμένη εταιρεία, καθώς η Οlympic Αir θα απορροφηθεί από την Αegean.

Πονοκέφαλος για το μάνατζμεντ της ΜΙG είναι και η πορεία της Vivartia. Η κρίση έπληξε τον κλάδο των τροφίμων και ποτών που θεωρείται ιδιαίτερα αμυντικός. Ιδίως στον τομέα των γαλακτοκομικών η χρήση θα κλείσει με ζημιές, αφού επελέγη η επιθετική πολιτική μείωσης των τιμών του γάλακτος ώστε να ενισχυθούν τα μερίδια αγοράς. Η ΜΙG έχει αποφασίσει να μετατρέψει τη Vivartia σε holding και να αποσχίσει τους τέσσερις κλάδους σε ξεχωριστές εταιρείες: Κλάδος Γαλακτοκομικών & Ποτών (πρώην Δέλτα Πρότυπος Βιομηχανία Γάλακτος), Κλάδος Αρτοποιίας & Ζαχαρωδών (πρώην Chipita Ιnternational), Κλάδος Υπηρεσιών Εστίασης & Ψυχαγωγίας (πρώην Goody΄s) και Κλάδος Κατεψυγμένων Τροφίμων (πρώην Γενική Τροφίμων ΜπαρμπαΣτάθης).

Η διαδικασία αυτή έχει καθυστερήσει σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό και έχει πάρει παράταση ως τις 30.6.2010. Αγκάθι στην απόσχιση είναι το ύψος του δανεισμού της Vivartia που σήμερα ανέρχεται συνολικά σε 952 εκατ. ευρώ (458 βραχυπρόθεσμα δάνεια και 494 εκατ. ευρώ μακροπρόθεσμα) και ο επιμερισμός τους στις τέσσερις εταιρείες που θα δημιουργηθούν. Ο υψηλός δανεισμός
Οι πιστώτριες τράπεζες έχουν ζητήσει από την ΜΙGνα κάνει αύξηση κεφαλαίου στη Vivartia γύρω στα 200 εκατ. ευρώ ώστε να μειωθεί ο δανεισμός και να προχωρήσει η απόσχιση, κάτι που ακόμη δεν έχει αποφασιστεί από τη διοίκηση της ΜΙG. Ισως ένα μέρος του ομολογιακού ή και της υπάρχουσας ρευστότητας να αξιοποιηθεί για αυτόν τον σκοπό ώστε να γίνει η απόσχιση και να ανοίξει ο δρόμος για την επίτευξη συνεργασιών για τον κάθε κλάδο ξεχωριστά που είναι και ο απώτερος σκοπός της διοίκησης της ΜΙG. Εν τω μεταξύ, η δραστηριότητα του χυμού έχει ήδη μεταφερθεί από τον Ταύρο στη Λαμία και εντός του έτους θα μεταφερθεί και η δραστηριότητα του γάλακτος στον Αγιο Στέφανο όπου παράγεται η γιαούρτη, ώστε να προκύψουν οικονομίες κλίμακος, ενώ θα υπάρξει και η δυνατότητα αξιοποίησης της ιστορικής έδρας της Δέλτα στον Ταύρο.

Πιο ενθαρρυντική για τους διοικούντες την ΜΙG είναι η πορεία της Αttica Συμμετοχών (Superfast, Βlue Star Ferries). Πρόσφατα η εταιρεία ολοκλήρωσε με επιτυχία αύξηση κεφαλαίου 45 εκατ. ευρώ, μέρος των οποίων θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή των δύο επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων που ναυπηγούνται στα ναυπηγεία Daewoo της Κορέας τα οποία θα παραδοθούν το 2011 και το 2012 και θα συνδέσουν την ηπειρωτική Ελλάδα με νησιά των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου. Η στρατηγική της Αttica προβλέπει τη σταδιακή αποχώρηση από τη γραμμή της Αδριατικής (ήδη πωλήθηκε το «Superfast V» του οποίου η δραστηριότητα ετησίως ήταν ζημιογόνος κατά 8 εκατ. ευρώ) και την ενίσχυση της παρουσίας στο εσωτερικό, όπως έχει γίνει με τη γραμμή ΠειραιάςΚρήτη. Η παρουσία της εταιρείας στην Αδριατική θα περιοριστεί στα φορτηγά πλοία Ro-Ro.

Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή του Dubai στην ΜΙG, η πλευρά του κ. Βγενόπουλου επισημαίνει ότι οι Αραβες δεν σκέφτονται να πουλήσουν τις μετοχές τους και ήδη πρότειναν τρία νέα μέλη για το ΔΣ μετά την παραίτηση του κ. Σαουντ Μπαλαουί και άλλων δύο εκπροσώπων του Dubai Group και τονίζουν ότι σε περίπτωση που το Dubai θέλει να πουλήσει τις μετοχές του (σήμερα αποτιμώνται σε 240 εκατ. ευρώ) υπάρχει πρόθεση και πρόταση των άλλων μεγαλομετόχων της ΜΙG να αποκτήσουν αυτοί το πακέτο.

Γενικότερα στην αγορά πάντως υπάρχει η αίσθηση ότι ο κ. Βγενόπουλος παίζει άμυνα, κάτι που δεν αρνούνται κύκλοι της ΜΙG, αλλά επισημαίνουν ότι πρόκειται για επιθετική άμυνα (ενίσχυση ρευστότητας, διατήρηση ηγετικής θέσης σε μερίδια αγοράς κ.ά.) «με μακροπρόθεσμες στρατηγικές αφού η κρίση δεν βοηθά τις βραχυπρόθεσμες κινήσεις και τις κινήσεις εντυπωσιασμού».

Το Βήμα








Μοιραστείτε αυτό το άρθρο: Πρόσθεσέτο στο Facebook Πρόσθεσέτο στο del.icio.us Πρόσθεσέτο στο Digg Πρόσθεσέτο στο δικό σου Google! Πρόσθεσέτο στο Yahoo MyWeb Περισσότερα Social Bookmarks ...

Αξιολογήστε αυτο το άρθρο
5.00
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text

Λέξεις κλειδιά
Δεν υπάρχουν λέξεις κλειδιά για αυτό το άρθρο