Olympic Aegean Air: Τι κρύβεται πίσω από το ενδεχόμενο συγχώνευσης
Το σκηνικό για να βρεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ο Ανδρέας Βγενόπουλος της MIG με τον Θεόδωρο Βασιλάκη της Aegean Airlines, για να εξετάσουν το ενδεχόμενο συνένωσης των δύο αεροπορικών εταιρειών, είχε στηθεί πριν ένα ακριβώς χρόνο. Τότε που οι δύο άνδρες έπεσαν μαζί πάνω στο νήμα για να αγοράσουν τη νέα Ολυμπιακή.
Οι δύο πλευρές άφηναν ανοιχτό το ενδεχόμενο μελλοντικής συνεργασίας τους, ήδη από τον περασμένο Μάρτιο. Μπορεί η απογείωση της Olympic Air την 1η Οκτωβρίου του 2009 να πυροδότησε τη σκληρή αντιπαράθεση των δύο πλευρών, αλλά η κρίση στις διεθνείς αερομεταφορές και η «αιμορραγία» τους από τον πεντάμηνο ανταγωνισμό ήταν αρκετές για να παραμερίσουν το αρνητικό κλίμα του παρελθόντος και να δρομολογήσουν ένα mega deal για τα ελληνικά δεδομένα.
Ο χώρος των αερομεταφορών διεθνώς σαρώνεται από την οικονομική κρίση. Στελέχη της αγοράς, μάλιστα, επισημαίνουν ότι θα επιβιώσουν οι εταιρείες που θα καταφέρουν να εκτοπίσουν όσο γίνεται περισσότερους από τους ανταγωνιστές τους. Με αυτό τον τρόπο οι «παίκτες» που θα απομείνουν θα ξαναμοιράσουν την αγορά και θα καθορίσουν τους κανόνες του παιχνιδιού (τιμές εισιτηρίων). Μετά την απογείωση της Olympic Air ο ανταγωνισμός με την Aegean έριξε τις τιμές και οι δύο εταιρείες άρχισαν να καταγράφουν καθημερινά ζημιές. «Ο μόνος τρόπος να αλλάξει αυτό», εξηγούν στελέχη της αγοράς, «είναι να συνενωθούν ώστε στη συνέχεια να έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν τις τιμές εισιτηρίων και τα έσοδά τους. Κυρίως στις γραμμές εσωτερικού αλλά και σε αρκετά ευρωπαϊκά δρομολόγια». Οι δύο πλευρές, πάντως, επιχειρούν να ξεπεράσουν την κριτική που δέχονται για το γεγονός ότι θα δημιουργηθεί ένα αεροπορικό σχήμα με μονοπωλιακή θέση στην αγορά, μιλώντας για την ανάγκη να δημιουργηθούν εταιρείες-«εθνικοί πρωταθλητές». Ευρύτερα επιχειρηματικά σχήματα, δηλαδή, που θα έχουν υπολογίσιμο μέγεθος ακόμα και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η προσπάθεια συνένωσης Olympic Air - Aegean.
Η χρονική στιγμή που έγινε η προσέγγιση MIG-Aegean δεν είναι τυχαία. Στις 23 Φεβρουαρίου συμπληρώνεται ένας χρόνος από την υπογραφή των τελικών νομικών κειμένων της Marfin με το ελληνικό Δημόσιο για την εξαγορά της Ολυμπιακής, ενώ στις 30 Απριλίου συμπληρώνονται δώδεκα μήνες από την κύρωση της συμφωνίας από τη Βουλή. Γιατί είναι κρίσιμες αυτές οι ημερομηνίες; Επειδή η σύμβαση πώλησης της ΟΑ από το Δημόσιο στη MIG προβλέπει ότι η εταιρεία δεν μπορεί να πουληθεί πριν συμπληρωθεί ένας χρόνος...
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς που είναι σε θέση να έχουν πληροφόρηση για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων, οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει ότι, αν ολοκληρωθεί το ντιλ, η νέα ενιαία εταιρεία θα έχει το όνομα και το σήμα της Ολυμπιακής. Αυτό που δεν έχει οριστικοποιηθεί είναι το ποσοστό που θα κατέχει η κάθε πλευρά.
Πηγή της MIG ανέφερε στην «Οικονομία» πως αν τελικά οι δυο πλευρές δώσουν τα χέρια, αυτό θα γίνει «στη βάση της ισότιμης σχέσης». Σημαίνει, όμως, αυτό μια μοιρασιά 50%-50%; Οχι, λένε πηγές της αγοράς που παρακολουθούν την εξέλιξη της υπόθεσης. Η συνεργασία, υποστηρίζουν, και τα ποσοστά θα προκύψουν από τα μερίδια αγοράς που κατέχουν οι δύο εταιρείες αυτή τη στιγμή. Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι η Aegean εκτελεί σήμερα περίπου διπλάσιο μεταφορικό έργο σε σχέση με την Olympic Air. Υπερτερεί κατά κράτος στα δρομολόγια εξωτερικού, ενώ διατηρεί την πρώτη θέση και εντός Ελλάδος.
Με αυτό το δεδομένο προεξοφλούν ότι οι βασικοί μέτοχοι της Aegean (Οικογένειες Θ. Βασιλάκη, Αθ. και Απ. Λασκαρίδη, Γ. Δαυίδ, Δ. Ιωάννου) θα ελέγχουν την πλειοψηφία των μετοχών της εταιρείας που θα προκύψει από το «γάμο». Προσδιορίζουν, μάλιστα, ως πιθανό ένα ποσοστό 65%-75% για την πλευρά των μετόχων της Aegean κι ένα ποσοστό 25%-35% για την πλευρά της MIG. Αλλη πηγή δεν απέκλειε το ενδεχόμενο η συμφωνία να ολοκληρωθεί τελικά με ποσοστό 75% να περνά στον έλεγχο των μετόχων της Aegean, με τη MIG να διατηρεί το 25%. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η νέα εταιρεία θα αποκτήσει το οριστικό μετοχικό της σχήμα ύστερα από αρκετούς μήνες και αφού προηγηθεί αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Η φημολογία των τελευταίων ημερών έφερε τον Ανδρέα Βγενόπουλο διατεθειμένο να κλείσει το ντιλ ακόμα και με ζημιά. Πηγή της MIG, ωστόσο, το αρνείται κατηγορηματικά: «Σε καμία περίπτωση. Η MIG δεν πρόκειται να ζημιωθεί ούτε μισό ευρώ. Αλλωστε αυτό διασφαλίζεται από το χαμηλό τίμημα για την εξαγορά των τριών εταιρειών της Ολυμπιακής (συνολικά 177,2 εκατ. ευρώ)».
Ελευθεροτυπία
- Χωρίς μέσα μαζικής μεταφοράς την Τρίτη
- Ισλαμικό τέμενος στην Αθήνα
- «Έφυγε» ο Δ. Τσάτσος. Συντετριμμένος ο Ευ. Βενιζέλος
- Η πρώτη δόση του δανείου. Επιβεβαίωση του Hellenic Business
- Σεισμός 6,1 Ρίχτερ στην Ινδονησία
- Συνέλαβαν γνωστό μοντέλο σε ξενοδοχείο της Αθήνας
- Τα αεροπλάνα της Ολυμπιακής έμειναν στα αζήτητα
- Όγδοη πλουσιότερη χώρα στον κόσμο η Αυστραλία
- Θα συγκληθεί από τον πρωθυπουργό η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ
- Ο τελικός του Κυπέλλου Ελλάδας. Παναθηναϊκός – Άρης
- Τα αεροπλάνα της Ολυμπιακής έμειναν στα αζήτητα
- Τι είναι το Καμποτάζ. Τέλος για την κρουαζιέρα
- Κανονικά διεξάγονται όλες οι πτήσεις
- Οι υποχρεώσεις των αεροπορικών εταιρειών
- Καταργούνται τα τέλη προσγείωσης στα αεροδρόμια
- Αποκαθίστανται σταδιακά οι αερομεταφορές
- Aegean Airlines: Ακυρώσεις πτήσεων της Τετάρτης 21 Απριλίου