Απόψεις - Συνεντεύξεις
Μέχρι τέλος Οκτωβρίου η νέα κανονιστική παρέμβαση για τα καύσιμα

Μέχρι τέλος Οκτωβρίου η νέα κανονιστική παρέμβαση για τα καύσιμα

  • 12 Σεπτεμβρίου 2012, 16:29

Στο θέμα της αγοράς καυσίμων καθώς και στα επιμέρους ζητήματα του πετρελαίου θέρμανσης καθώς και για την φορολογία των καυσίμων, αναφέρθηκε ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνισμού για θέματα Εμπορίου Αθανάσιος Σκορδάς.

Οι δηλώσεις του κ. Σκορδά αναλυτικά:

Για την κερδοσκοπία στα καύσιμα

Πράγματι, στην Ελλάδα έχουμε πρόβλημα ακρίβειας στον τομέα των καυσίμων.  Αυτό, όμως, που θέλω να συμφωνήσω με την Επιτροπή Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ που έχει εκδώσει αυτή την ανακοίνωση είναι στο ποια ακριβώς μεταβλητή παρατηρούμε για να δούμε εάν υπάρχει αυτό που λέμε αισχροκέρδεια η όχι. Λέω λοιπόν ότι στο θέμα της τιμής των καυσίμων στην αντλία προ φόρων είμαστε ενδέκατη πιο ακριβή χώρα στην Ευρώπη. Ενώ μετά την επιβολή των φόρων είμαστε τρίτοι πιο ακριβοί Άρα έχουμε ένα θέμα υψηλής τιμολόγησης των καυσίμων στην Ελλάδα.

Πάμε παρακάτω σε αυτά που λέει ο ΣΥΡΙΖΑ. Προσπαθεί να συγκρίνει την τιμή του πετρελαίου μπρεντ με την τιμή της βενζίνης στη λιανική όταν από το πετρέλαιο τύπου μπρεντ βγαίνουν εκατό προϊόντα, ένα εκ των οποίων είναι η βενζίνη κίνησης. Άρα αν θέλουμε να είμαστε πραγματικά σοβαροί και τίμιοι με τους καταναλωτές στο τι ακριβώς επηρεάζει την τελική τιμή της αντλίας θα πρέπει να παρακολουθούμε τη χρηματιστηριακή τιμή του πετρελαίου που έχει να κάνει με το προϊόν που λέγεται βενζίνη κίνησης.

Εκεί, λοιπόν, αν λάβετε υπόψη σας τις ημερομηνίες που παίρνει ο ΣΥΡΙΖΑ, 1η Μαρτίου και 11η Σεπτεμβρίου, και δείτε ποιά ήταν η τιμή του προϊόντος και ποιά ήταν η ισοτιμία ευρώ – δολαρίου θα δείτε ότι μέσα σ’ αυτό το εξάμηνο δεν έχουμε μείωση της τιμής. Έχουμε αύξηση της τιμής κατά 5%. Και μπορώ να σας δώσω τα ακριβή νούμερα: 837.8 ευρώ ήταν την 1η Μαρτίου η τιμή 879,8 ήταν χθες για τα χίλια λίτρα.

Προφανώς δεν μπορώ να πω ότι στα καύσιμα είμαστε φτηνοί. Μας ακούει ο κόσμος. Στην αντλία πάμε και βάζουμε όλοι βενζίνη.

Τι θα πράξει η Κυβέρνηση

Αυτό το οποίο μπορεί να κάνει η Πολιτεία, γιατί, δυστυχώς, η εξέλιξη της τιμής του πετρελαίου υπερβαίνει τις συνθήκες της εγχώριας αγοράς, είναι να προχωρήσουμε στην υλοποίηση του συστήματος εισροών - εκροών από τον πρώτο κρίκο της αλυσίδας που λέγεται καύσιμα μέχρι τον τελευταίο, ώστε να παρακολουθούμε που μπορεί να υπάρχει πρόβλημα, είτε αυτό αφορά την κοστολόγηση είτε αφορά το λαθρεμπόριο του καυσίμου που είναι μια μεγάλη πληγή και μια μεγάλη αιμορραγία για τα δημόσια έσοδα.

Αυτό το πλάνο για το σύστημα εισροών-εκροών έχει ολοκληρωθεί από την πλευρά των δικών μας υπηρεσιών. Βρίσκεται, ήδη, στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών και περιμένουμε κι από εκεί να ολοκληρωθεί ό,τι απαιτείται στο θεσμικό πλαίσιο και να το πάμε στο επόμενο βήμα που είναι να υπάρχει μια σχετική  δράση από το ΕΣΠΑ για να χρηματοδοτήσουμε την εγκατάσταση αυτού του συστήματος χωρίς να επιβαρυνθούν οι πρατηριούχοι και χωρίς να μετακυλήσουν αυτό το κόστος στην τελική τιμή του καυσίμου.

Αυτό πιστεύω ότι θα γίνει πριν το τέλος του χρόνου. Έχουμε βάλει στόχο να είμαστε έτοιμοι, με εγκατεστημένο το σύστημα, πριν το τέλος του χρόνου. Φαντάζομαι ότι μπορεί αν καθυστερήσουμε σε κάποια στάδια αυτό να αναγκαστεί να πάρει κάποια παράταση, αλλά μιλάμε για τους επόμενους τρεις- τέσσερις μήνες. Δεν μιλάμε δηλαδή για μια παραπομπή της υπόθεσης στις καλένδες.

Για τη χειμερινή περίοδο και το πετρέλαιο θέρμανσης

Κατ’ αρχήν το ζήτημα  της ενοποίησης του  φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης  και στο πετρέλαιο κίνησης που εξετάζει το υπουργείο  Οικονομικών είναι θέμα αποκλειστικά της αρμοδιότητάς του. Ξέρετε ότι έχουμε αναλάβει την υποχρέωση να ενοποιηθούν οι δύο φόροι για να μπορέσει να υπάρξει ουσιαστική εξάλειψη στο κίνητρο του λαθρεμπορίου, γιατί, αν ο φόρος είναι ίδιος στα δύο πετρέλαια, δεν κερδίζετε τίποτα με το να παίρνετε πετρέλαιο θέρμανσης, να το αποχρωματίζετε και να το κάνετε πετρέλαιο κίνησης Άρα η ενοποίηση του φόρου έχει οπωσδήποτε ένα θετικό στα δημόσια έσοδα  Αυτό το οποίο επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών  είναι με ποιο τρόπο, ποιες ομάδες, σε ποιες κλιματικές και γεωγραφικές περιοχές της χώρας θα επιδοτήσει το πρόβλημα της θέρμανσης. Αντιλαμβάνεστε ότι ο στόχος είναι πολύ δύσκολος σε μια περίοδο που ψάχνουμε για δημόσια έσοδα. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν είμαστε σε ευχάριστη θέση. Ποιος δεν θα ήθελε να μειώσει τη φορολογία στα καύσιμα;

Για τους φόρους και την τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου

Είναι ένα προϊόν αυστηρά εισαγόμενο, δεν δημιουργούμε δηλαδή ούτε εγχώρια παραγωγή ούτε θέσεις εργασίας. Αυτό το οποίο πρέπει κανείς να πει είναι ότι πράγματι υπάρχει το πρόβλημα που εντοπίζεται στο ρεπορτάζ, ότι είναι υψηλές οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα. Θεωρώ όμως ότι η προσέγγιση του ότι υπάρχει –όπως λέει ο ΣΥΡΙΖΑ εδώ πέρα- ευθύνη της κυβέρνησης για αυτή την ιστορία, νομίζω ότι είναι άλλη μια επίδειξη μικροπολιτικής και τίποτα παραπάνω.

Για τις καταγγελίες πεςρί ύπαρξης καρτέλ στην αγορά καυσίμων:

Δεν έχω την αίσθηση ότι υπάρχει καρτέλ πετρελαίου και θα σας πω γιατί. Η Ελλάδα με δέκα εκατομμύρια πληθυσμό, έχει δύο διυλιστήρια, είναι πολλά θα μου πείτε αυτά για να λειτουργεί ανταγωνισμός; Όχι, θα σας πω. Η Πορτογαλία όμως, έχει ένα και η Δανία κανένα, που είναι χώρες αντίστοιχου μεγέθους. Άρα το πρόβλημα μας ποιο είναι; Πόσα διυλιστήρια μπορεί να σηκώσει η ελληνική αγορά; Καταλαβαίνετε για τι είδους εγκαταστάσεις μιλάμε, όταν μιλάμε για διυλιστήρια. Εδώ και ανεμογεννήτρια να πάει να στηθεί, και αυτό να πάτε να πείτε στον κύριο βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, μια ανεμογεννήτρια που είναι απολύτως οικολογική επένδυση ενεργειακή, να πάει να γίνει σε οποιοδήποτε βουνό στη χώρα, ξεσηκώνονται οι ΣΥΡΙΖΑίοι και πηγαίνουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας και εδώ μας λέει ότι θα φτιάξει περισσότερα διυλιστήρια και εγκαταστάσεις πετρελαϊκές; Για να μην τρελαθούμε, δηλαδή.

Γιατί έχουν μείνει στα χαρτιά οι παρεμβάσεις που προτείνονται

Αυτό το οποίο προσπαθώ να κάνω, είναι να δουλέψουμε πιο γρήγορα. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει δεσμευτεί ότι μέχρι το τέλος Οκτωβρίου θα μας έχει δώσει νέα κανονιστική παρέμβαση για την αγορά των καυσίμων. Νομίζω ότι μπροστά στα τόσα χρόνια που έχουν χαθεί πραγματικά σε αυτή την υπόθεση άλλον ενάμιση μήνα μπορούμε να τον διαθέσουμε και να περιμένουμε. Από εκεί και μετά, αυτό το οποίο θέλω να ξέρετε και διαβεβαιώνω και εσάς και τους ακροατές σας είναι ότι η προσπάθεια που γίνεται είναι για να διασφαλίσουμε όσο το δυνατό, καλύτερη λειτουργία της αγοράς και στα καύσιμα, ώστε κανένας να μην κλέβει κανέναν. Αυτός είναι ο στόχος, αυτό είναι το ζητούμενο. Καταλαβαίνω ότι δεν θα το πετύχουμε στο 100%, αλλά η προσπάθεια είναι προς αυτή την κατεύθυνση.

Για τις παρεμβάσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης στην αγορά

Η παρέμβαση δεν γίνεται μόνο για ό,τι γίνεται στην αγορά των καυσίμων. Έχουμε πρόβλημα στη χώρα σε δύο σημαντικούς τομείς: στα καύσιμα και στα νωπά τρόφιμα. Είναι δύο κατηγορίες στις οποίες παρουσιάζουν ακαμψία οι τιμές και δυστυχώς δεν μπορώ να είμαι και πολύ αισιόδοξος στα νωπά τρόφιμα, διότι έχουμε πτώση της παραγωγής αγροτικών προϊόντων και εγχωρίως και διεθνώς και σε συνδυασμό με την ξηρασία στην αμερικανική ήπειρο και την αύξηση της ζήτησης, κυρίως, από την πλευρά της Κίνας, οι τιμές και των πρώτων υλών και των ζωοτροφών και των νωπών αγροτικών προϊόντων κινούνται ανοδικά. Δεν μπορώ να πω ότι δεν θα κυνηγήσω τα θέματα που έχουν να κάνουν με αθέμιτες πρακτικές –και είδατε τι έγινε με τα κοτόπουλα- αλλά πρέπει και εσείς να βοηθήσετε να καταλάβει ο κόσμος ότι εκεί που το πρόβλημα είναι διεθνές, οι δυνατότητες μας είναι πολύ μικρές.

Θα υπάρξει επιβολή πλαφόν;

Στο πλαφόν δεν πιστεύω, γιατί νομίζω ότι με αστυνομικές διατάξεις δεν μπορεί να λειτουργεί η αγορά και η οικονομία. Λέω, όμως ότι είναι ένα όπλο, που σε περιορισμένο χρονικό και γεωγραφικό εύρος μπορεί κάποια στιγμή να χρησιμοποιηθεί και να λύσει κάποιο πρόβλημα. Δεν το πετάω ως όπλο, αλλά σας ξαναλέω υπό ποιο σκεπτικό και υπό ποιες συνθήκες.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο




cron