Οικονομία
Ο Λιμένας Πειραιώς στο "στόχαστρο" της Cosco

Ο Λιμένας Πειραιώς στο "στόχαστρο" της Cosco

  • 27 Αυγούστου 2012, 07:16

Στα ελληνικά λιμάνια και ναυπηγεία έχει στραμμένη την προσοχή της η κινεζική Cosco, η οποία παρακολουθεί τις πολιτικές εξελίξεις εκ του σύνεγγυς.

Από τη μία αναμένει τα αποτελέσματα της πρωτοβουλίας για τα ναυπηγεία στη χώρα μας, που έχουν αναλάβει ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης και Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης, με συντονιστή τον Νίκο Αναστασόπουλο, και από την άλλη βρίσκεται στη γραμμή της εκκίνησης για να διεκδικήσει τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, σε περίπτωση που αποφασιστεί η πώληση των μετοχών του.

Οι δύο υποθέσεις σχετίζονται μεταξύ τους και, ανάλογα με τις εξελίξεις, μπορεί να επηρεάσουν τα επενδυτικά σχέδια της Cosco για τη Ελλάδα.

Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση της Cosco σε ό,τι αφορά τον ΟΛΠ, όπως έχει εκφραστεί και επίσημα, είναι η αγορά του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών (περίπου 75%) που διαθέτει το Ελληνικό Δημόσιο και που τώρα έχει παραχωρηθεί στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.

Το πρόγραμμα «Ποσειδώνας», που αφορά στην εκμετάλλευση των 12 μεγάλων λιμανιών της χώρας, αναφέρει για τον ΟΛΠ ως καλύτερο σενάριο την παραχώρηση λιμενικών υπηρεσιών (Car Terminal, κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευή και προβλήτας Ι του Σ.ΕΜΠΟ), κάτι που όμως δεν ενδιαφέρει στην παρούσα φάση τη Cosco.

Ωστόσο, οι μεγάλες καθυστερήσεις που έχουν παρατηρηθεί στην εκμετάλλευση της περιουσίας του Δημοσίου ενδέχεται να επηρεάσουν τις εξελίξεις, αφού το ΤΑΙΠΕΔ χρειάζεται άμεσα έσοδα τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή του ελληνικού χρέους. Σημειώνεται ότι ακόμα δεν έχει οριστεί η νέα διοίκηση του Ταμείου, ενώ είναι πιθανό να καθυστερήσει περαιτέρω, για διαδικαστικούς λόγους. Η εναλλακτική λύση που υπάρχει πάντα για την Κυβέρνηση είναι η πώληση των μετοχών του Δημοσίου στον ΟΛΠ (περίπου 75%) σε μία ή δύο φάσεις.

Και αυτό γιατί οι διαδικασίες παραχώρησης είναι χρονοβόρες, ενώ και τα έσοδα από αυτές είναι αμφίβολο αν θα καταλήξουν εξ ολοκλήρου στο ΤΑΙΠΕΔ, αφού τα έσοδά του θα εξαρτώνται από το μέρισμα, σε βάθος περίπου 30 ετών.

Αντίθετα, στην περίπτωση πώλησης του ΟΛΠ τα έσοδα θα είναι άμεσα για το Ταμείο, ενώ στην Κυβέρνηση έχει ήδη αναπτυχθεί το επιχείρημα ότι και η πώληση των μετοχών είναι μια μορφή παραχώρησης, αφού όλη η έκταση στο λιμάνι του Πειραιά έχει παραχωρηθεί στον ΟΛΠ από το Ελληνικό Δημόσιο.

Το πρόβλημα στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι το ύψος του τιμήματος που θα λάβει το ΤΑΙΠΕΔ, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό για την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ, σε περίπτωση που πλειοδοτήσει η Cosco. Και αυτό γιατί ο κινεζικός όμιλος ενδέχεται να πετύχει, τουλάχιστον εν μέρει, απόσβεση της νέας επένδυσής του, από τα ενοίκια που καταβάλλει σήμερα στον ΟΛΠ για την παραχώρηση και διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων.

Περιπλέκεται η κατάσταση

Πάντως η κατάσταση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο, μετά την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να καταρτίσει σχέδιο για τη σωτηρία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, καθώς και της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης. Η Cosco ενδιαφέρεται σε μεγάλο βαθμό να εκμεταλλευτεί τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος και να τη λειτουργήσει ως κανονικό ναυπηγείο, κατά βάση για ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες. Μάλιστα, η πρόταση που είχε καταθέσει στην ελληνική πλευρά, πριν τεθεί θέμα πώλησης του ΟΛΠ, ήταν να αναλάβει τη διαχείριση της ΝΕΖ, έχοντας δεσμευτεί να κάνει επενδύσεις σε σύγχρονο εξοπλισμό και δεξαμενές που θα μπορούν να φιλοξενήσουν ακόμα και πλοία post panamax, ενώ θα εξασφάλιζε και έναν μίνιμουμ αριθμό πλοίων σε ετήσια βάση για επισκευές.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας Ναυτεμπορική, η Cosco σήμερα απορρίπτει την ιδέα της παραχώρησης, αφού ενδιαφέρεται για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ για να διαχειριστεί η ίδια και τη ναυπηγοεπισκευή. Ενας από τους βασικότερους λόγους που η Cosco δεν επιθυμεί να εμπλακεί και πάλι σε μια διαδικασία παραχώρησης, είναι και οι αντιδράσεις των συνδικάτων των εργαζομένων του Περάματος, τα οποία χαρακτηρίζονται ως πολύ περισσότερο «σκληροπυρηνικά» από τις Ενώσεις των λιμενεργατών, που όμως κράτησαν κλειστό το λιμάνι για δύο χρόνια.

Όμως η κυβερνητική πρωτοβουλία ενδέχεται να περιπλέξει την κατάσταση, και αυτό γιατί δεν αποκλείεται η ΝΕΖ, την οποία σήμερα διαχειρίζεται η θυγατρική του ΟΛΠ, η ΝΑΥΣΟΛΠ, να αυτονομηθεί και να γίνει ένα από τα κομμάτια του Ενιαίου Ναυπηγικού Φορέα που σχεδιάζει να αναπτύξει η Κυβέρνηση.

Αυτό, βέβαια, εφόσον πρώτα λυθούν τα πολύ μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας (Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα). Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, στην «αίθουσα επιχειρήσεων» της Cosco το σενάριο αυτό ισοδυναμεί με εγκατάλειψη των σχεδίων της, διότι εκτιμούν ότι η κατάσταση στα δύο μεγάλα ναυπηγεία θα καθυστερήσει υπερβολικά να ξεκαθαρίσει.

Οι Κινέζοι θεωρούν ότι το μέλλον της ΝΕΖ θα πρέπει να είναι συνυφασμένο με τον ΟΛΠ και ξεχωριστό από τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας. Ακόμα ένα μήνυμα που έχει στείλει η Cosco είναι ότι, σε περίπτωση που αναλάβει τα «ηνία» του ΟΛΠ, θα συνεχίσει να συνεργάζεται με υπεργολάβους (τις επιχειρήσεις ναυπηγοεπισκευής του Περάματος).

Οι κινήσεις στον τομέα ναυπηγήσεων

Ο κινεζικός κρατικός ναυτιλιακός όμιλος Cosco, εκτός από τα πλοία όλων σχεδόν των κατηγοριών που διαχειρίζεται, τα λιμάνια και τα εμπορευματικά κέντρα, διαθέτει και ξεχωριστές εταιρείες τόσο για τη ναυπηγοεπισκευή όσο και για τη ναυπήγηση. Το COSCO Shipyard Group κάνει επισκευές, μετατροπές και ναυπηγεί ακόμα και μεγάλα πλοία. Η δυναμικότητά του έχει φτάσει τα 2,3 εκατ. dwt σε ετήσια βάση και διαθέτει δύο δεξαμενές 300.000 dwt, τέσσερις των 200.000 dwt και επτά χωρητικότητας από 40.000 μέχρι 80.000 dwt.

Σε ετήσια βάση η εταιρεία πραγματοποιεί επισκευές σε περισσότερα από 600 πλοία όλων των τύπων. Επίσης, από το 2006, η εταιρεία εισήλθε και στις ναυπηγήσεις και σήμερα κατασκευάζει ακόμα και drill ships καθώς και drilling rigs.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο




cron