Οικονομία
Η ευλογία και η κατάρα του ελληνικού τουρισμού

Η ευλογία και η κατάρα του ελληνικού τουρισμού

  • 10 Μαϊου 2012, 20:05

Την ανάγκη η Ελλάδα να επαναπροσδιορίσει το τουριστικό της προφίλ επισήμαναν οι μεγαλύτεροι Γερμανοί Tour Operators κατά τη διάρκεια του συνεδρίου του κορυφαίου τουριστικού ειδησεογραφικού οργανισμού της Ευρώπης FVW, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα σε συνεργασία με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδας (ΞΕΕ).

Η πρωτοβουλία του ΞΕΕ εντάσσεται σε σχέδιο δράσης για την τόνωση της ζήτησης στις αγορές που παρουσιάζουν σημαντική υστέρηση στις κρατήσεις, όπως η γερμανική. «Νομίζω ότι τίποτα δεν θα μπορούσε να εμπεδώσει την αίσθηση της ασφάλειας σε εσάς τους ίδιους, στους συνεργάτες και αναγνώστες σας, περισσότερο από το να βρεθείτε ακριβώς στο κέντρο της Αθήνας», σημείωσε ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Γιώργος Τσακίρης.

Μεταξύ των συμπερασμάτων στα οποία κατέληξαν οι εκπρόσωποι των ταξιδιωτικών οργανισμών της Γερμανίας, κοινή ήταν η άποψη ότι η Ελλάδα δεν έχει προσαρμόσει το τουριστικό προφίλ της στις ανάγκες του σύγχρονου τουρίστα. Ωστόσο εξακολουθεί να αποτελεί εν δυνάμει τον πιο ελκυστικό προορισμό στην Ευρώπη κατά τους Γερμανούς με ποσοστό 67% σύμφωνα με σχετική έρευνα. Η χώρα παραμένει συνυφασμένη με την εικόνα του «Ζορμπά», προβάλλοντας τα αρχαία της μνημεία με τη λογική της δεκαετίας του '60, αντίληψη που έχει ξεπεραστεί και δεν ενδιαφέρει πλέον τον σύγχρονο τουρίστα, ο οποίος αναζητά την πολιτιστική εμπειρία με διαφορετικό τρόπο, αλλά και την εμπειρία του φαγητού και της διασκέδασης, όπως ο ντόπιος πληθυσμός. Η νέα γενιά, όπως τονίστηκε, δεν ξέρει τι είναι «Ζορμπάς» και «Καζαντζάκης», ενώ η χώρα οφείλει να αναδείξει τα πολιτιστικά της πλεονεκτήματα, διορθώνοντας την εξυπηρέτηση και τις υποδομές της.

Ειδική αναφορά έγινε στην Αθήνα, με την ανάγκη δημιουργίας ενός νέου master plan, αφού η ελληνική πρωτεύουσα δεν έχει καταφέρει να αποκτήσει τουριστικό στίγμα, ανάλογο της Βαρκελώνης και του Βερολίνου. Από την άλλη σημειώθηκε ότι οι εικόνες με απεργίες, διαδηλώσεις και φθορές δεν αποτελούν ελληνικό φαινόμενο και είναι πολύ εύκολο να ξεχαστούν και να αντιστραφεί το κλίμα.

Κατά την παρουσίασή του ο επικεφαλής της TUI A.G. και πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής της Ενωσης των Γερμανών Τουριστικών Πρακτόρων κ. Γκούντερ Ιλάου, αναφέρθηκε στις προοπτικές της «τρίτης ηλικίας» η οποία διευρύνει συνεχώς τα μερίδια της σε όλο τον κόσμο (14% από το 2000 έως το 2011). Σημείωσε επίσης ότι οι ξενοδόχοι πρέπει να εκσυγχρονίζουν διαρκώς το προϊόν τους και να το προσαρμόζουν χωρίς καθυστερήσεις στις απαιτήσεις της πελατείας τους.
Επίσης η εύκολη πρόσβαση στους νησιωτικούς προορισμούς με πυκνά και σταθερά δρομολόγια εξακολουθεί να αποτελεί ζητούμενο από τους γερμανούς τουριστικούς επιχειρηματίες. Στο πλαίσιο αυτό, έμφαση δόθηκε στα προβλήματα που παρουσιάζει τους θερινούς μήνες το αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», που είναι το πρώτο από πλευράς τουριστικής σημασίας για την Ελλάδα.

Το workshop έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία και ολοκληρώθηκε την περασμένη Δευτέρα μετά από επίσκεψη των κορυφαίων Γερμανών Tour Operators και δημοσιογράφων σε προορισμούς που αναδεικνύουν το εγχώριο τουριστικό προϊόν (Αστέρας Βουλιαγμένης, Costa Navarino, οινοποιείο Σεμέλη κ.λ.π.).

Μείωση 5,19% στις αφίξεις στο τετράμηνο του 2012


Απώλειες 5,19% καταγράφουν οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις στη χώρα το τετράμηνο Ιανουαρίου - Απριλίου 2012 σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι, φθάνοντας το 1,071 εκατ. επισκέπτες από 1,129 εκατ. το 2011, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) από τα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας. Η κίνηση από το εξωτερικό τον Απρίλιο ήταν υποτονική, ιδιαίτερα από τις παραδοσιακές αγορές, μεταφέροντας την έναρξη της θερινής σεζόν για τα μέσα Μαΐου. Ταυτόχρονα πολλά ξενοδοχεία της επικράτειας προτίμησαν να παραμείνουν κλειστά τον προηγούμενο μήνα, λόγω έλλειψης ζήτησης και από την ελληνική αγορά κατά τις αργίες του Πάσχα.

Σε απόλυτα μεγέθη η Αθήνα εξακολουθεί να έχει σημαντική πτώση, παρουσιάζοντας πτώση 11,94% (με 564.241 αφίξεις από 640.743 το 2011). Αντίθετα θετική κατά 7,73% είναι η κίνηση στη Θεσσαλονίκη με 274.880 αφίξεις από 255.161 πέρυσι.

Μείωση εμφανίζουν δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί, όπως η Ρόδος με πτώση 13,37% (68.301 αφίξεις από 78.840 το 2011), το Ηράκλειο με 4,8% (97.975 από 93.484) και η Κως με ποσοστό 89,2% (1.725 αφίξεις από 15.973 το 2011). Αρνητική είναι η κίνηση και στη Σάμο, με το ποσοστό σε ετήσια βάση να φθάνει το 46,48% (616 αφίξεις από 1.151 το 2011), το Ακτιο με 39,32% (1.091 αφίξεις από 1.798 πέρυσι), ενώ οριακή είναι η πτώση των αφίξεων στη Σαντορίνη, με ποσοστό 1,39% (922 αφίξεις από 935 το 2011).

Από την άλλη ανοδικά κινήθηκε η Κέρκυρα με ποσοστό 73,25% (19.406 αφίξεις από 11.201 το 2011), τα Χανιά με 38,44% (36.827 αφίξεις από 26.601 το 2011) και η Κεφαλονιά με 1.908 αφίξεις από 668 (185,63%). Θετική μεταβολή παρουσιάζει και η Μύκονος κατά 28,14%, με πολύ μικρό όγκο αφίξεων (255 από 199 το 2011), ενώ η Ζάκυνθος έχει οριακή αύξηση 1,01% (2.987 αφίξεις από 2.957 το 2011).

Μείωση τιμών σε ελληνικούς προορισμούς τον Μάιο

Εν τω μεταξύ, καθοδική είναι η πορεία των τιμών στους περισσότερους ελληνικούς προορισμούς τον Μάιο, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, με βάση τα αποτελέσματα του Καταλόγου Ξενοδοχειακών τιμών της www.trivago.gr (Trivago Hotel Preis Index (tHPI). Στην Αθήνα οι ξενοδοχειακές τιμές μειώθηκαν κατά μέσο όρο 10% (87 ευρώ για ένα δίκλινο) και στη Θεσσαλονίκη η πτώση αγγίζει το 7% (87 ευρώ).

Τη μεγαλύτερη μείωση παρουσιάζει η Πάρος, με ποσοστό 23% (43 ευρώ), ενώ οι τιμές στη Μύκονο περιορίστηκαν κατά 17% (83 ευρώ από 93 ευρώ). Φθηνότερες κατά 2% σε σχέση με τον Απρίλιο, είναι οι τιμές στη Σαντορίνη (84 ευρώ) ενώ στη Ρόδο η πτώση κυμαίνεται στο 3% (64 ευρώ). Στην Κρήτη ο μέσος όρος τιμών περιορίζεται κατά 4% στα Χανιά (70 ευρώ μέση τιμή), 3% στο Ηράκλειο (88 ευρώ μέση τιμή), ενώ στην Ελούντα οι τιμές αυξάνονται κατά 1% (184 ευρώ). Αντίθετα αύξηση 34% καταγράφεται στο Ναύπλιο (157 από 103 ευρώ) και στην Κέρκυρα 4% (99 από 95 ευρώ).

Τον ίδιο μήνα στην Ευρώπη οι τιμές των ξενοδοχείων κινούνται ανοδικά σε σύγκριση με τον Απρίλιο, με την Φινλανδία να παρουσιάζει αύξηση 37% (157 ευρώ), τη Ρουμανία 28% (92 ευρώ) και τη Σουηδία 26% (178 ευρώ).

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο




cron