Οικονομία
Νοθεία και λαθρεμπόριο στα καύσιμα

Νοθεία και λαθρεμπόριο στα καύσιμα

  • 05 Απριλίου 2012, 08:26

Απίστευτες καταγγελίες για την ανοχή στο λαθρεμπόριο και τη νοθεία των υγρών καυσίμων έκαναν οι εκπρόσωποι των διυλιστηρίων και των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, οι οποίοι ταυτόχρονα εξέφρασαν και τις έντονες ανησυχίες τους για «παράθυρα» που μπορεί να μείνουν ανοιχτά στην παράνομη διακίνηση, με το νομοσχέδιο και την εξίσωση των ειδικών φόρων στο πετρέλαιο.

Για πρώτη φορά ο Σύνδεσμος Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας και τα δύο διυλιστήρια «Ελληνικά Πετρέλαια» και «Motor Oil» ένωσαν τις φωνές τους κατά του λαθρεμπορίου κατά τη διάρκεια παρουσίασης μελέτης του ΙΟΒΕ.

Αυτή αφορούσε στην πρόταση για τον τρόπο ενίσχυσης της θέρμανσης των οικονομικά ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων.

Πάντως, αίσθηση προκάλεσε η απουσία -αν και είχαν προσκληθεί- από την εκδήλωση των αρμόδιων υπουργών ή υφυπουργών.

Ειδικότερα, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛ.ΠΕ. Γιάννης Κωστόπουλος, αν και σημείωσε ότι το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου είναι στη σωστή κατεύθυνση, εντούτοις υπογράμμισε «πως δεν υπάρχει η πολιτική βούληση. Είναι, ως συνήθως, ένας πολύ καλός νόμος, αλλά εναπόκειται η εφαρμογή του σε πολλές υπουργικές αποφάσεις. Από νόμους έχουμε πλαντάξει...», είπε χαρακτηριστικά κι ανέφερε παραδείγματα ανοχής στο λαθρεμπόριο καυσίμων:

«Σήμερα αν τα Κλιμάκια Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) πάρουν ένα δείγμα βενζίνης από πρατήριο, θα το στείλουν στο Γενικό Χημείο του Κράτους. Εκεί θα μείνει τουλάχιστον έξι και επτά μήνες. Στο μεταξύ θα πάει ο μηχανικός του πρατηρίου και θα τα βρει με την υπηρεσία. Αν αποφασιστεί το κλείσιμο του πρατηρίου για έξι μήνες, θα βγει η άδεια στο όνομα της συζύγου του βενζινοπώλη και θα λειτουργήσει κανονικά».

Η ζημιά

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Ψυχογιός σημείωσε ότι «το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο κίνησης εκτιμάται στα 250 με 400 εκατ. ευρώ, ενώ στη βενζίνη είναι από 50 έως 100 εκατ. ευρώ. Η ζημιά στον οδηγό από την... πειραγμένη αντλία είναι από 6 έως 12 λεπτά το λίτρο. Υπάρχει κίνδυνος το νομοσχέδιο να έχει την... τύχη και των άλλων νόμων».

Στη μελέτη του ΙΟΒΕ που παρουσίασε ο Νίκος Καραβίτης, τόνισε ότι οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης του ντίζελ (σήμερα 412 ευρώ ανά 1.000 λίτρα) και του θέρμανσης (30 ευρώ ανά 1.000 λίτρα) θα πρέπει να εξισωθούν στα 330 ευρώ. Το όφελος θα είναι 528 εκατ. ευρώ.

Η πρόταση του Υπουργείου Οικονομικών για ειδικό φόρο κατανάλωσης του θέρμανσης στο 80% του πετρελαίου κίνησης ναι μεν μπορεί να δίνει 821 εκατ. ευρώ, ωστόσο, υπάρχει ο κίνδυνος ο όγκος του λαθρεμπορίου να αυξηθεί και τα έσοδα να πέσουν στα 700 εκατ. ευρώ.

Ο κ. Κωστόπουλος έφερε ως παράδειγμα τον φόβο έκρηξης λαθρεμπορίου στο ναυτιλιακό πετρέλαιο. Και πρότεινε ενιαίο τύπο ντίζελ κίνησης με ναυτιλιακό.

Αίσθηση προκάλεσαν και οι αποκαλύψεις του διευθυντή των ΚΕΔΑΚ Μιχάλη Αρτόπουλου, ο οποίος είπε πως λόγω της δημοσιονομικής κατάστασης από τα οκτώ οχήματα για έλεγχο βγαίνουν μόλις τα τέσσερα ημερησίως.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο




cron