Ανάλυση
Οι νόμιμες διαδικασίες αντίδρασης στην πληρωμή του τέλους ακινήτων

Οι νόμιμες διαδικασίες αντίδρασης στην πληρωμή του τέλους ακινήτων

  • 24 Οκτωβρίου 2011, 21:43

Με βάση την απόφαση του Δ.Σ. της 11ης Οκτωβρίου 2011, ο Σύλλογος δε θα πάρει θέση για το εάν κάποιος θα πρέπει να πληρώσει ή όχι, το ειδικό τέλος ακινήτων που μέσα στις επόμενες 20 μέρες θα παραλάβει στο ταχυδρομείο του, μαζί με το λογαριασμό της ΔΕΗ ή το λογαριασμό ηλεκτρικού άλλου παρόχου.

Η άρνηση του Συλλόγου να καταλήξει σε μία απόφαση για μία ξεκάθαρη θέση, εξηγείται από τις δύο αντίρροπες δυνάμεις που έχουν δημιουργηθεί με βάση το συγκεκριμένο τέλος. Η μία ισχυρή δύναμη, έχει να κάνει με την πίστη του Συλλόγου προς τη νομιμότητα. Η νομιμότητα που θα πρέπει να τηρούν τα μέλη της κοινωνίας, καθ’ όσον αυτό είναι το κύριο στοιχείο συμπεριφοράς που -ως Σύλλογος- διεκδικούμε και από το Κράτος. Η άλλη, αντίρροπη ισχυρή δύναμη, έχει να κάνει με την αδικία και την προφανή αντισυνταγματικότητα του συγκεκριμένου φόρου, το πολύπλοκο της διαδικασίας, αλλά και με την παράνομη αφαίρεση της δυνατότητας αντίδρασης από τους πολίτες.

Με βάση την παραπάνω απόφαση του Δ.Σ., ο Σύλλογος δε θα πάρει θέση για το εάν κάποιος θα πρέπει να πληρώσει ή όχι, το ειδικό τέλος ακινήτων, αλλά θα προσπαθήσει να βοηθήσει όσο μπορεί τα μέλη του τα οποία είτε για λόγους ιδεολογίας και αρχών, είτε για λόγους αδυναμίας, θα αποφασίσουν να μην το πληρώσουν. Θα βοηθήσει παρέχοντας στα μέλη του νομική καθοδήγηση για τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθήσουν για να καθυστερήσουν όσο μπορούν και εάν είναι δυνατό να μην πληρώσουν τον άδικο αυτό φόρο.

Με βάση το άρθρο 53 του νόμου 4021/2011, επιβάλλεται Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ). Ο κάθε υπόχρεος, έχει δύο εναλλακτικές επιλογές:

α) Να πληρώσει το “τέλος” κανονικά, όπως πληρώνει κάθε δίμηνο το λογαριασμό της ΔΕΗ.

β) Να μην πληρώσει το “τέλος”, για οποιοδήποτε λόγο ή αιτία.

Στην πρώτη περίπτωση, ο φορολογούμενος θα έχει εκπληρώσει στο ακέραιο τις φορολογικές του υποχρεώσεις.

Στη δεύτερη περίπτωση, θα πρέπει να γνωρίζει ότι υπάρχουν ορισμένες συνέπειες, οι οποίες προσδιορίζονται από το νόμο. Οι συνέπειες αυτές είναι: α) η ΔΕΗ (ή ο εναλλακτικός πάροχος) υποχρεώνεται από το νόμο να του διακόψει την ηλεκτροδότηση μέσα σε διάστημα 40 ημερών (θα υπάρξει χρέωση 20 ευρώ για τη διαδικασία επανασύνδεσης). β) μετά την ενημέρωση της αρμόδιας ΔΟΥ για τη μη πληρωμή του “τέλους”, ο φορολογούμενος θα υποστεί όλες τις νόμιμες συνέπειες που προκύπτουν από την καθυστέρηση στην πληρωμή ενός φόρου: προσαύξηση 1% κάθε μήνα, μη έκδοση δελτίου φορολογικής ενημερότητας και το ενδεχόμενο της ενεργοποίησης των μέτρων για αναγκαστική είσπραξη.

Δε μπορούμε να γνωρίζουμε εάν τελικά η ΔΕΗ θα προχωρήσει στη διακοπή της ηλεκτροδότησης. Ενδεχόμενα να υπάρξουν αντιδράσεις και εμπλοκές. Όμως, αυτό κανείς δε μπορεί να το προδικάσει από σήμερα.

Οι ενέργειες τις οποίες μπορεί να κάνει ένας φορολογούμενος για να αποφύγει ή να καθυστερήσει, νόμιμα, τη διακοπή ηλεκτροδότησής του, σε περίπτωση που (για οποιοδήποτε λόγο) αρνηθεί να πληρώσει το τέλος ακινήτων είναι:

α) Να πάει στα γραφεία της ΔΕΗ (ή του εναλλακτικού παρόχου) και να προσφέρει για πληρωμή το ποσό της αξίας του ρεύματος (πλέον ΦΠΑ), συν τα ποσά των δημοτικών τελών και τελών ΕΡΤ.

β) Αν η ΔΕΗ αρνηθεί την είσπραξη του προσφερόμενου ποσού, τότε ο φορολογούμενος θα πρέπει να πάει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και να παρακαταθέσει το ποσό της αξίας του ρεύματος και των δημοτικών τελών και της ΕΡΤ, στο όνομα της ΔΕΗ. Όταν το κάνει αυτό, θα πάρει μία διπλότυπη απόδειξη. (Επειδή είναι σχεδόν βέβαιο ότι η ΔΕΗ θα αρνηθεί την πληρωμή που αναφέρεται στο σημείο (α), για να αποφύγει την ταλαιπωρία, ο φορολογούμενος μπορεί να πάει απ’ ευθείας στο Ταμείο Παρακαθηκών και Δανείων - βήμα (β)).

γ) Στη συνέχεια θα πρέπει να ξαναπάει στο γραφείο της ΔΕΗ (ή του εναλλακτικού παρόχου) και να παραδώσει την απόδειξη του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, φροντίζοντας παράλληλα να υπογράψει ο αρμόδιος υπάλληλος της ΔΕΗ και στο αντίγραφο που κρατά ο φορολογούμενος (ο υπάλληλος θα πρέπει να γράψει ολογράφως το όνομά του και την ημερομηνία παραλαβής).

Σε περίπτωση που η ΔΕΗ αρνηθεί να παραλάβει την απόδειξη, τότε αυτή θα πρέπει να σταλεί με δικαστικό επιμελητή (1) και (2).

δ) Αμέσως μετά, ο φορολογούμενος θα πρέπει να πάει στο Ειρηνοδικείο (3) για να καταθέσει μία αίτηση για διεξαγωγή διαδικασίας “ασφαλιστικών μέτρων” (4). Την ίδια στιγμή, θα ορισθεί η ημερομηνία της δικασίμου, η οποία αναμένεται ότι θα είναι (ανάλογα την περιοχή) από 4 έως 7 μήνες. (Σημείωση: Το Ειρηνοδικείο εκδικάζει περιπτώσεις οφειλών έως 20.000 ευρώ. Για περιπτώσεις μεγαλύτερων ποσών, αρμόδιο είναι το Μονομελές Πρωτοδικείο.)

ε) Αμέσως μετά, (λογικά μπορεί να γίνει την ίδια μέρα με το βήμα “δ”) ο φορολογούμενος θα πρέπει να πάει στο γραφείο του Ειρηνοδίκη για να ζητήσει την έκδοση μίας “προσωρινής διαταγής” κατά της ΔΕΗ (ή του εναλλακτικού παρόχου). Με τη διαταγή αυτή, ο Ειρηνοδίκης θα διατάζει τη ΔΕΗ να μην προχωρήσει στη διακοπή της ηλεκτροδότησης.

Για την έκδοση της “προσωρινής διαταγής” ο φορολογούμενος θα πρέπει να αποδείξει δύο πράγματα: α) ότι η διακοπή της ηλεκτροδότησης θα του προκαλέσει μεγάλη βλάβη (αυτό είναι σχεδόν αυταπόδεικτο) και β) ότι έχει αδυναμία να το πληρώσει (γι’ αυτό απαιτείται και κάποιο εκκαθαριστικό φορολογίας). (5)

στ) Αφού ο φορολογούμενος πετύχει την έκδοση “προσωρινής διαταγής”, θα πρέπει να στείλει στη ΔΕΗ την απόφαση για την ημερομηνία της εκδίκασης των ασφαλιστικών μέτρων και την προσωρινή διαταγή του Ειρηνοδίκη, με δικαστικό επιμελητή. (6)  Μετά απ’ αυτό, η ΔΕΗ (ή ο εναλλακτικός πάροχος) δε δικαιούται να προχωρήσει στη διακοπή του ρεύματος.

Όταν γίνουν με επιτυχία όλα αυτά, τότε αποφεύγεται (νόμιμα) ο κίνδυνος διακοπής του ηλεκτρικού ρεύματος.

Σημειώνεται ότι, ούτε στη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, αλλά ούτε και στην έκδοση της προσωρινής διαταγής, απαιτείται η παράσταση δικηγόρου.

Δεν έχει τακτοποιηθεί όμως η οφειλή του “Ειδικού Τέλους Ακινήτων”. Εάν το τέλος αυτό δεν πληρωθεί, τότε για την οφειλή θα ενημερωθεί η αρμόδια ΔΟΥ, η οποία τη βεβαιώνει ως “ληξιπρόθεσμη οφειλή” ανεξάρτητα της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων κατά της ΔΕΗ.

Στο σημείο αυτό, ο φορολογούμενος έχει δύο (νόμιμες) επιλογές:

α) Να καταθέσει στο τοπικό Διοικητικό Πρωτοδικείο Προσφυγή και Αίτηση Αναστολής κατά της πράξης επιβολής του ειδικού τέλους ακινήτων (εντός 60 ημερών από τη βεβαίωση της οφειλής στη ΔΟΥ). (7)

β) Να πληρώσει το ειδικό τέλος ακινήτων με ρητή επιφύλαξη (8) και σε περίπτωση που το τέλος κριθεί ως παράνομο και αντισυνταγματικό από το Συμβούλιο της Επικρατείας (9), να καταθέσει αίτηση στην αρμόδια ΔΟΥ για την επιστροφή του τέλους που πλήρωσε. (Σημείωση: Είναι πιθανό ότι η συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας να γίνει πριν από τη βεβαίωση της οφειλής από τη ΔΟΥ. Στην περίπτωση αυτή, εάν η απόφαση είναι απορριπτική για το νόμο, τότε τα πράγματα διευκολύνονται σημαντικά).

Ο Προϊστάμενος της ΔΟΥ έχει υποχρέωση εντός τριών (3) μηνών από την παραλαβή της αίτησης να απαντήσει στο έγγραφο αίτημα για την επιστροφή του αχρεωστήτως καταβληθέντως ποσού. Εάν ο Προϊστάμενος απορρίψει το αίτημα για επιστροφή, ο φορολογούμενος έχει προθεσμία 60 ημερών από την επίδοση της απόφασης για να προσφύγει στο Διοικητικό Πρωτοδικείο με αίτημα την ακύρωση της απόφασης του Προϊσταμένου της ΔΟΥ και την επιστροφή του καταβληθέντος ποσού για το τέλος ακινήτων.

Εάν ο Προϊστάμενος δεν απαντήσει μέσα σε τρεις (3) μήνες, τότε θεωρείται ότι υπάρχει “τεκμαιρόμενη σιωπηρή απόρριψη” του αιτήματος. Στην περίπτωση αυτή, η προθεσμία των εξήντα (60) ημερών για την προσφυγή κατά της τεκμαιρόμενης σιωπηρής απόρριψης αρχίζει μετά την παρέλευση του τριμήνου.

Βέβαια, στην περίπτωση που ο νόμος της επιβολής του “Ειδικού Τέλους Ακινήτων” κριθεί ως αντισυνταγματικός, οι παραπάνω ενέργειες θα έχουν απλά έναν διαδικαστικό χαρακτήρα.

Όπως αντιλαμβανόμαστε, η εμπλοκή της ΔΕΗ στη διαδικασία είσπραξης του “τέλους” και η απειλή για διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος, περιπλέκει σημαντικά τις διαδικασίες και καταλήγει να ταλαιπωρεί σημαντικά τους πολίτες που, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, δεν έχουν πρόθεση να πληρώσουν το “τέλος”.

Βέβαια, πέραν των παραπάνω, υπάρχουν πολλές υπο-περιπτώσεις που θα προβληματίσουν πολλούς πολίτες. Για παράδειγμα, τί γίνεται όταν κάποιος μισθώνει ένα ακίνητο σε έναν μισθωτή (ενοικιαστή). Τότε, ο υπόχρεος πληρωμής του τέλους είναι ο ενοικιαστής, ενώ το τελικά “βαρυνόμενος” είναι ο ιδιοκτήτης.  Άλλο παράδειγμα είναι η περίπτωση ενοικιαστή που νοικιάζει ένα σπίτι, αλλά ο λογαριασμός της παροχής (το “ρολόι” του ρεύματος) παραμένει στο όνομα του ιδιοκτήτη. Τί γίνεται εάν ο ιδιοκτήτης αδιαφορήσει να πληρώσει το λογαριασμό; Ή, πώς θα αποδείξει ο ενοικιαστής ότι πλήρωσε αυτός το “τέλος ακινήτων” στο όνομα του ιδιοκτήτη;

Είναι σαφές ότι θα υπάρξουν πολλά προβλήματα. Και δυστυχώς, αυτά τα προβλήματα δεν είναι μεμονωμένα, αλλά ευρύτατα μέσα στην κοινωνία. Και είναι σαφές ότι η αναστάτωση που θα προκληθεί θα είναι τεράστια.

Οι διάφορες περιπτώσεις που μπορούν να υπάρξουν γύρω από το ζήτημα του ειδικού τέλους ακινήτων, θα αναλυθούν, όσο είναι δυνατό, σε μελλοντικό σημείωμα (και σε κάθε περίπτωση εντός του προσεχούς 10ημέρου).

Ο Σύλλογος ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΙ, με βάση την απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου, θα προσφέρει νομική καθοδήγηση στα μέλη του, που (για οποιοδήποτε λόγο) θα επιλέξουν να μην πληρώσουν το ειδικό τέλος ακινήτων, τουλάχιστον σ’ αυτή τη φάση.
Στις 20 Οκτωβρίου θα αναρτήσει, σε ειδικές σελίδες μελών, όλα τα έντυπα και την περιγραφή όλων των απαραίτητων διαδικασιών.

Βεβαίως, επί του ζητήματος του “ειδικού τέλους ακινήτων”, θα επανέλθουμε αρκετές φορές στο προσεχές μέλλον.

πηγή: Έλληνες Φορολογούμενοι

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο




cron