Οικονομία
Τα κριτήρια για την εργασιακή εφεδρεία

Τα κριτήρια για την εργασιακή εφεδρεία

  • 26 Σεπτεμβρίου 2011, 08:31

Πέντε βασικά κριτήρια και μοριοδότηση θα περιλαμβάνει -σύμφωνα με πληροφορίες- η νομοθετική ρύθμιση που θα καταθέσει η κυβέρνηση στις αρχές του Οκτωβρίου με την οποία θα καταγραφεί το πλεονάζον προσωπικό των 30.000 υπαλλήλων από τον ευρύτερο και «στενό» δημόσιο τομέα, το οποίο θα τεθεί σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας μέχρι το τέλος του 2011.

Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι, με τη νομοθετική ρύθμιση, το καθεστώς της εργασιακής εφεδρείας θα επεκταθεί και στον «στενό» δημόσιο τομέα χωρίς καμία εξαίρεση, δηλαδή, εκτός των υπαλλήλων αορίστου χρόνου στους δημόσιους οργανισμούς, θα αξιολογηθούν και οι υπάλληλοι αορίστου χρόνου και οι μόνιμοι στα υπουργεία, στα ΝΠΔΔ, συμπεριλαμβανομένων και των δήμων και των δημοτικών επιχειρήσεων.

Το επικρατέστερο σενάριο για τη ρύθμιση που προετοιμάζει η κυβέρνηση, προκειμένου να καλύψει το νομοθετικό κενό που υπάρχει όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο προκύπτει το πλεονάζον προσωπικό, εμπεριέχει τη θεσμοθέτηση 5 βασικών κριτηρίων με τα οποία θα προταχθούν:

- Οι υπάλληλοι που ανήκουν στην ηλικιακή κατηγορία των 60 ετών και πάνω, οι οποίοι, σύμφωνα με την περσινή απογραφή είναι 43.743. Οι περισσότεροι από τους συγκεκριμένους υπαλλήλους είναι σε προσυνταξιοδοτικό στάδιο.

- Οι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας (μεταξύ 50-60 ετών) που έχουν κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, προκειμένου να βρεθούν έναν χρόνο στην εφεδρεία και κατόπιν να συνταξιοδοτηθούν.

- Όσοι δεν κατέχουν πανεπιστημιακό τίτλο, δηλαδή ανήκουν στις κατηγορίες υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

- Όσοι απασχολούνται σε θέσεις διοικητικών καθηκόντων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ένα μεγάλο μέρος του πλεονάζοντος προσωπικού καταγράφεται στους διοικητικούς υπάλλήλους, οι οποίοι αριθμούν περίπου το 45% του συνόλου των εργαζομένων στο Δημόσιο.

- Οι υπάλληλοι που έχουν προσληφθεί με διαδικασίες εκτός ΑΣΕΠ. Υπολογίζεται ότι περίπου 67.000 δημόσιοι υπάλληλοι έχουν διοριστεί την τελευταία 8ετία με διαδικασίες χωρίς τον έλεγχο του ΑΣΕΠ και ανήκουν κυρίως στον διοικητικό κλάδο. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι θα υπάρχει «αρνητική» μοριοδότηση σε όσους έχουν προσληφθεί με διαδικασίες εκτός ΑΣΕΠ, κυρίως από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Επιβεβαιώνουν όμως το γεγονός ότι πρώτα θα τεθούν σε «εφεδρεία» οι μεγαλύτεροι σε ηλικία υπάλληλοι και, εάν δεν συμπληρωθούν οι 30.000 θέσεις πλεονάζοντος προσωπικού, τότε θα προχωρήσει η κυβέρνηση στην αξιολόγηση των προσλήψεων της τελευταίας 10ετίας, όπου θα υπάρξει και σε αυτή την περίπτωση μοριοδότηση των υποψηφίων.

Μαύρη τύχη για τους προσληφθέντες εκτός ΑΣΕΠ

Στο μικροσκόπιο της κυβέρνησης έχουν μπει περισσότερες από 200.000 προσλήψεις που πραγματοποιήθηκαν από το 2004 μέχρι σήμερα, με στόχο να «αποκαλυφθούν» όσοι διορισμοί υλοποιήθηκαν χωρίς τον έλεγχο του ΑΣΕΠ.

Το κριτήριο αυτό συζητείται να αποτελέσει ένα από τα βασικά στοιχεία ανάδειξης των 30.000 υπαλλήλων που θα χαρακτηριστούν πλεονάζον προσωπικό από το σύνολο του Δημοσίου, μέχρι το τέλος του 2011. Βάσει των στοιχείων που έχει δώσει στη δημοσιότητα η κυβέρνηση για τις προσλήψεις, προκύπτει ότι την περίοδο 2004-2010 περισσότεροι από 67.000 διορισμοί δεν καταγράφηκαν στις εκθέσεις του ΑΣΕΠ.

Λόγω της έλλειψης θεσμικού πλαισίου για τη μέθοδο με την οποία θα προκύψει το πλεονάζον προσωπικό, στην τελευταία κυβερνητική επιτροπή συζητήθηκε έντονα η αναγκαιότητα για τον καθορισμό αυστηρών, αντικειμενικών κριτηρίων, προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν διαφανής και αδιάβλητη η διαδικασία. «Δεν θα δώσουμε κανένα δικαίωμα να μας κατηγορήσουν για κομματικές διώξεις, όλα θα είναι διαφανή και καθαρά στο θέμα της εφεδρείας», αναφέρει κυβερνητικός παράγοντας.

Εκτός του κριτηρίου που καθορίζεται από το πόσο κοντά είναι στη συνταξιοδότηση ένας υπάλληλος, καθώς και από το εάν έχει κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, στην κυβερνητική επιτροπή συζητήθηκε να προταχθούν όσοι από τους 215.000 υπαλλήλους έχουν διοριστεί στον «στενό» και ευρύτερο δημόσιο τομέα από το 2004 μέχρι και το 2010, εκτός ΑΣΕΠ.

Παράλληλα τέθηκε ως πρόταση να ενταχθούν σε εφεδρεία οι περίπου 5.000 μεταταχθέντες από τον ΟΣΕ, τον ΟΑΣΑ και την πρώην Ολυμπιακή με το σκεπτικό ότι έχουν κριθεί πλεονάζοντες στους φορείς τους οπότε ως τέτοιοι μπορούν να χαρακτηριστούν και στον στενό δημόσιο τομέα.

Στα κυβερνητικά πηγαδάκια συζητείται έντονα η πρόταση να διερευνηθεί το ενδεχόμενο ένταξης στο πλεονάζον προσωπικό και των 35.000 που μονιμοποιήθηκαν με το Προεδρικό Διάταγμα Παυλόπουλου. Μάλιστα αναφέρθηκε ότι οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι στην πλειονότητά τους διορίστηκαν με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου μετά από αλλεπάλληλες συμβάσεις που ξεπερνούσαν τους 24 μήνες χωρίς αντικειμενικά κριτήρια.

Όλη η συζήτηση περί κριτηρίων για το πλεονάζον προσωπικό «βρίσκεται στον αέρα» λόγω σοβαρών νομικών προβλημάτων, τα οποία θα εξετάσει ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή από εμπειρογνώμονες των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Εσωτερικών.

Το θέμα της εμπλοκής του ΑΣΕΠ στον διορισμό ενός υπαλλήλου είναι πολύπλοκο, αφού η ανεξάρτητη αρχή έχει τη δυνατότητα να ελέγχει τις προκηρύξεις και τα αποτελέσματα διαγωνισμών αλλά με κριτήρια που καθόριζε η εκάστοτε νομοθεσία.

 

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο




cron